Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Online adverteren effectiever dan print
#1

Er is geen twijfel over het feit dat een goed ontworpen print advertentie opvalt in een gedrukte publicatie en een net zo goed ontworpen banneradvertentie wordt opgemerkt op een website.

Ervan uitgaande dat u een kwalitatief goede advertentie heeft met een sterke boodschap, zal de sleutel voor het meten van het succes van een reclamecampagne bepaald worden door hoeveel mensen uw advertentie zien (het publiek), de kenmerken van de mensen die de advertentie bekijken (demografisch profiel) en hoeveel het kost om dit publiek te bereiken.

Zowel print en online media maken gebruik van demografisch onderzoek om je te helpen begrijpen wie hun publiek is. Waar deze media echter in verschillen is de wijze waarop het publiek gemeten wordt en de tarieven die gerekend worden.

METEN VAN HET PUBLIEK

Print advertenties: Het publiek wordt gemeten door het gemiddeld aantal verkochte exemplaren gedurende een bepaalde periode of de oplage.

Online banner advertenties: 'Het aantal hits' is een betekenisloos getal; de belangrijkste statistieken met betrekking tot het meten van het publiek van een website zijn de unieke bezoekers. Unieke bezoekers wordt gedefinieerd als het aantal verschillende personen die een bezoek aan een site brengen binnen een bepaalde periode. Websites meten hun unieke bezoekers met behulp van geavanceerde software die bezoekers identificeert door de specifieke IP-adressen van hun computers.

Probleem: Voor zowel print als online advertenties zijn er dus effectieve methoden om het publiek te meten. Hoewel dat voor de totale doelgroep erg handig is, is het nog steeds niet mogelijk om te vertellen hoeveel mensen je advertentie nou daadwerkelijk gezien hebben.

Print advertentie: Laten we zeggen dat je een advertentie van een kwart pagina hebt laten plaatsen, die op pagina 31 van Solids Processing met een oplage van 7.000/2 maanden terecht is gekomen. Hoe weet je hoeveel van het publiek van 7.000 er eigenlijk naar pagina 31 bladeren? Dit is een van de zwakke punten van gedrukte advertenties; er is geen manier om te meten hoeveel mensen tot pagina 31 zijn gekomen en dus is er is geen manier om te weten hoeveel mensen je advertentie hebben gezien.

Online banner advertenties: Laten we zeggen dat je hebt een banner advertentie op bijvoorbeeld BulkOnline.nl met 35.000 unieke bezoekers/2 maanden. Hoe weet je hoeveel van die 35.000 naar de pagina’s waar uw advertentie wordt weergegeven zijn gegaan?

Welke advertentie is beter?
Het antwoord is naar mijn mening dat geen medium is noodzakelijk beter is; beiden kunnen een effectieve verspreiding voor uw merk, product of boodschap hebben. Voor reclame in gedrukte vorm is er een meer draagbare reclame optie; nog niet veel mensen nemen hun computer mee naar het toilet om te lezen, hoewel dit met de snelle opkomst van tablets wel kan veranderen. De online banner reclame biedt interactiviteit; je kunt namelijk niet op een printadvertentie klikken (kan wel, maar heeft weinig effect). Een geïntegreerde print- en bannercampagne zal zonder twijfel effectiever zijn dan alleen print of online.

Conclusie: Online veel hoger bereik per uitgegeven Euro
Uiteindelijk zal bij de toewijzing van je kostbare reclamebudgetten het erop neerkomen dat je een zo hoog mogelijke attentiewaarde wilt hebben voor iedere uitgegeven Euro. In het algemeen zal het veel minder kosten om dezelfde hoeveelheid mensen met behulp van online adverteren te bereiken dan via print, al is het alleen maar omdat de kosten voor de exploitatie van online media een fractie zijn van die voor het drukken en verspreiden van een tijdschrift of krant.
#2

(06-06-2011, 14:35)Peter_Terpstra schreef:  Er is geen twijfel over het feit dat een goed ontworpen print advertentie opvalt in een gedrukte publicatie en een net zo goed ontworpen banneradvertentie wordt opgemerkt op een website.

Ervan uitgaande dat u een kwalitatief goede advertentie heeft met een sterke boodschap, zal de sleutel voor het meten van het succes van een reclamecampagne bepaald worden door hoeveel mensen uw advertentie zien (het publiek), de kenmerken van de mensen die de advertentie bekijken (demografisch profiel) en hoeveel het kost om dit publiek te bereiken.

Zowel print en online media maken gebruik van demografisch onderzoek om je te helpen begrijpen wie hun publiek is. Waar deze media echter in verschillen is de wijze waarop het publiek gemeten wordt en de tarieven die gerekend worden.

METEN VAN HET PUBLIEK

Print advertenties: Het publiek wordt gemeten door het gemiddeld aantal verkochte exemplaren gedurende een bepaalde periode of de oplage.

Online banner advertenties: 'Het aantal hits' is een betekenisloos getal; de belangrijkste statistieken met betrekking tot het meten van het publiek van een website zijn de unieke bezoekers. Unieke bezoekers wordt gedefinieerd als het aantal verschillende personen die een bezoek aan een site brengen binnen een bepaalde periode. Websites meten hun unieke bezoekers met behulp van geavanceerde software die bezoekers identificeert door de specifieke IP-adressen van hun computers.

Probleem: Voor zowel print als online advertenties zijn er dus effectieve methoden om het publiek te meten. Hoewel dat voor de totale doelgroep erg handig is, is het nog steeds niet mogelijk om te vertellen hoeveel mensen je advertentie nou daadwerkelijk gezien hebben.

Print advertentie: Laten we zeggen dat je een advertentie van een kwart pagina hebt laten plaatsen, die op pagina 31 van Solids Processing met een oplage van 7.000/2 maanden terecht is gekomen. Hoe weet je hoeveel van het publiek van 7.000 er eigenlijk naar pagina 31 bladeren? Dit is een van de zwakke punten van gedrukte advertenties; er is geen manier om te meten hoeveel mensen tot pagina 31 zijn gekomen en dus is er is geen manier om te weten hoeveel mensen je advertentie hebben gezien.

Online banner advertenties: Laten we zeggen dat je hebt een banner advertentie op bijvoorbeeld BulkOnline.nl met 35.000 unieke bezoekers/2 maanden. Hoe weet je hoeveel van die 35.000 naar de pagina’s waar uw advertentie wordt weergegeven zijn gegaan?

Welke advertentie is beter?
Het antwoord is naar mijn mening dat geen medium is noodzakelijk beter is; beiden kunnen een effectieve verspreiding voor uw merk, product of boodschap hebben. Voor reclame in gedrukte vorm is er een meer draagbare reclame optie; nog niet veel mensen nemen hun computer mee naar het toilet om te lezen, hoewel dit met de snelle opkomst van tablets wel kan veranderen. De online banner reclame biedt interactiviteit; je kunt namelijk niet op een printadvertentie klikken (kan wel, maar heeft weinig effect). Een geïntegreerde print- en bannercampagne zal zonder twijfel effectiever zijn dan alleen print of online.

Conclusie: Online veel hoger bereik per uitgegeven Euro
Uiteindelijk zal bij de toewijzing van je kostbare reclamebudgetten het erop neerkomen dat je een zo hoog mogelijke attentiewaarde wilt hebben voor iedere uitgegeven Euro. In het algemeen zal het veel minder kosten om dezelfde hoeveelheid mensen met behulp van online adverteren te bereiken dan via print, al is het alleen maar omdat de kosten voor de exploitatie van online media een fractie zijn van die voor het drukken en verspreiden van een tijdschrift of krant.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat merk je bijvoorbeeld in de sanitair branche waar er veel concurrentie bestaat. Aan de andere kant moet ook gekeken worden naar de mogelijkheid om beiden slim in te zetten, dus zowel online als offline marketing.
Goede topic. Bedankt.


Ga naar locatie:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)