Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Situatie op productielocatie bepaalt keuze afdichtingstechniek plunjerafsluiter
#1

[Afbeelding: media_350_167102_media_350_167102_w160_crop_compose.jpg]

Door: Marco Mogendorff

‘Welke plunjerafsluiter gebruik ik voor mijn proces? Die vraag krijg ik bijna van elk bedrijf dat ik bezoek. Maar ik kan daar nooit een eenduidig antwoord op geven. Of er een soft seal, dual seal of een plunjer wordt gebruikt die metaal op metaal afdicht, is afhankelijk van de situatie op de productielocatie. Wat ik altijd wel als antwoord kan geven is dat behalve het medium de temperatuur en druk medebepalend zijn voor de keuze van de afdichtingstechniek die bij een plunjerafsluiter wordt gebruikt.’

Monstername belangrijk voor industrie
Monstername is belangrijk voor de industrie, vooral in sectoren waar tijdens de productie de kwaliteit constant gecontroleerd moet worden, zoals in de chemie en petrochemie. Bedrijven willen tijdens de verschillende stadia van het productieproces constant uit een voorraadtank of pijpleiding een representatieve steekproef kunnen nemen, bijvoorbeeld van de samenstelling van een grondstof of halffabrikaat.

Monstername en afdichting kan samen
Het voordeel van de Strahman-plunjerafsluiters is dat ze niet alleen afdichten, maar ook gebruikt kunnen worden om tijdens het productieproces monsters te nemen. Voorbeeld hiervan zijn de Strahman-plunjerafsluiters die ook kunnen worden ingezet als bodemafsluiter van een reactor of als verdeelafsluiter om een stroom te splitsten.
Een voorbeeld is de verdeling in twee stromen naar twee extruders omdat de ene het qua capaciteit niet aankan. Zo’n verdeelafsluiter kan ook worden gebruikt om een productiestroom die gefilterd moet worden door meerdere filters te leiden. Het voordeel hiervan is dat de productie niet wordt verstoord. Voorwaarde is dat in een plunjerafsluiter absoluut geen dode ruimtes mogen zitten. Dit bereikt Strahman door een afsluiter te leveren waarbij de plunjer roteert en gecontoured is.

Dode ruimtes killing voor monstername
Je moet je voorstellen dat tijdens de productie van een uithardend product als styreen of een ander polymeer er een dode ruimte is met als gevolg dat in de buurt van de afsluiter dit product dan keihard wordt. Daardoor is monstername niet meer mogelijk en kan een klep niet meer open of dicht. Dode ruimtes zijn daarom killing voor de monstername.
Er mag totaal geen opbouw van materiaal rond de plunjer plaatsvinden. Dat kan met een zogeheten contoured plunjer van Strahman. Dat is een afgeronde plunjer die in een pijp of reactor wordt geplaatst en helemaal in lijn met de wand afsluit, waardoor zich echt nergens materiaal kan opbouwen (flush gemonteerd). En dat is nu juist het sterke punt van Strahman-plujerafsluiters. Die bevatten totaal geen dode ruimtes. Daarom worden ze vooral gebruikt voor afsluiting en monstername tijdens de productie van uithardende grondstoffen en halffabrikaten. Voorbeelden hiervan zijn styreen, polycarbonaat of polyethyleen.

Druk en temperatuur bepaalt keuze plunjerafsluiter
Is de temperatuur boven de 220 graden Celsius en hoe hoog is de druk? Dat vraag ik bedrijven altijd wanneer wij als HITMA Process adviseren over de keuze van een Strahman-plunjerafsluiter. Wat is voor een specifieke toepassing de beste afdichting? Daar gaat het elke keer om.
Er zijn drie belangrijke afdichtingstechnieken. In de eerste plaats zijn dat soft seal plunjerafsluiters met een PTFE-ring in de behuizing die worden gebruikt bij een lage temperatuur tot ongeveer 200 graden Celsius of een grafietpakking als het om hogere temperaturen gaat. Verder zijn er ook plunjerafsluiters met een metaal-op-metaal afdichting die vooral worden toegepast bij hoge temperaturen en hoge druk.
De dual seal-plunjerafsluiter heeft een extra PTFE-ring op de plunjer die voor de secondaire seal zorgt en daarmee voor extra afdichting. Dat biedt de klant dus extra zekerheid. Deze afsluiter wordt vooral gebruikt in situaties met lagere temperaturen tot 220 graden.

Brede toepassing Strahman-afsluiters
HITMA Process is ruim een kwart eeuw exclusief distributeur van Strahman-plunjerafsluiters. Strahman biedt een breed gamma aan alle drie de afdichtingstechnieken die ik eerder noemde.
De Strahman-plunjerafsluiters worden in alle industriële sectoren gebruikt, maar vooral in de chemie en petrochemie bij het nemen van monsters uit een oliepijpleiding en bij de productie van uithardende producten. Ook in productieprocessen waar op de bodem van een reactor een korst kan ontstaan, worden de Strahman-plunjerafsluiters toegepast. Bij het nemen van een monster kunnen ze namelijk eerst de korst doorbreken. Zou dat niet mogelijk zijn, dan kan er geen monster worden genomen.
Behalve als bodemafsluiters en verdeelafsluiters, voorbeelden die ik al eerder noemde, kunnen Strahman-plunjerafsluiters ook omgekeerd worden gebruikt. In plaats dat er een monster wordt genomen, wordt de monstername-afsluiter gebruikt om tijdens de productie kleine hoeveelheden te injecteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een katalysator.

Ondersteuning HITMA Process
Samen met mijn collega’s van HITMA Process geef ik advies bij de keuze van de juiste Strahman-plunjerafsluiter. Afhankelijk van het medium, temperatuur en druk tijdens de productie, gaat het daarbij vooral om de keuze voor één van de drie afdichtingstechnieken.
We adviseren heel specifiek, afgestemd op de lokale productiesituatie. Strahman-plunjerafsluiters zijn geen standaardproduct; we maken een ontwerp toegespitst op de eisen van de klant. Het voordeel van dit specifieke advies is dat we in het ontwerp ook speciale materialen kunnen meenemen, bijvoorbeeld als Strahman-plunjerafsluiters worden gebruikt bij corrosieve media.

In die situaties kan geen standaard RVS 316 worden gebruikt, maar bijvoorbeeld wel hastelloy of titanium. Na akkoord van de klant wordt de afsluiter in productie genomen. Strahman-afsluiters worden geleverd inclusief certificaten. Daarmee is de klant verzekerd van de hoogwaardige kwaliteit die we als HITMA Process gewend zijn om te leveren. We zijn marktleider in plunjerafsluiters en onderscheiden ons door uitgebreide kennis van de producten en processen waardoor we gericht advies kunnen geven, afgestemd op een specifieke situatie. En dit doen we al bijna 25 jaar. Dat zegt genoeg over wat wij de (petro)chemische industrie hebben te bieden.’


Ga naar locatie:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)