Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Social media in de industrie: gebeurt er nog wat?
#1

Drs. Jos Fleischeuer heeft de nieuwe column op BulkOnline geschreven. Lees de column door en reageer; "Hoe gaat u met social media om?"

De column:
Vorig jaar woonde ik één van de vele bijeenkomsten bij waar een consultant op het gebied van social media ging uitleggen dat we echt niet meer zonder Twitter, LinkedIn, facebook en al die andere social media platforms kunnen. Iedereen moest er aan geloven. ‘Als je nu niet meedoet loop je een achterstand op die je nooit meer inhaalt.’ Of: ‘Iedereen twittert, zit op facebook of Hyves’. Onzin! Het ene succesverhaal na het andere werd op de beamer vertoond. Allemaal voorbeelden afkomstig uit consumentenorganisaties of zakelijke dienstverleners. Toen ik vroeg of de consultant ook voorbeelden uit technische ondernemingen kon noemen, viel het even stil. Maar als een echte consultant herpakte hij zich en zei: ‘In technische bedrijven werkt het precies hetzelfde’. Maar is dat zo? Hoe kan hij dat weten als hij nog nooit een technische onderneming van binnen heeft gezien?

Zelf ben ik nu zo’n jaar actief op Twitter en LinkedIn. En ik mag zeggen dat ik inmiddels aardig begrijp hoe het werkt. Het overgrote deel van mijn relaties is werkzaam in marketing-en commerciële functies in de industrie. In Twitter zit een handige tool die koppelt met LinkedIn zodat je snel kunt zien hoeveel LinkedIn connecties een Twitter account hebben. Ik was benieuwd! Na enkele ogenblikken verscheen het resultaat op mijn scherm. Slechts 46 van mijn ruim 450 connecties hebben een Twitter account. Geen beste score. Maar het bevestigde mijn indruk dat er in de industrie nog niet heel veel met social media wordt gedaan. En wat er gedaan wordt is vaak op persoonlijke titel en niet geïntegreerd in het bedrijfsbeleid. Hoe komt dat toch?

Persoonlijke gesprekken met managers, discussies via verschillende social media platforms, en mijn jarenlange ervaring op het gebied van industriële marketing, hebben mij meer inzicht gegeven in dit gegeven. Ten eerste ligt in veel industriële bedrijven een sterke focus op techniek. Producten moeten mooier en beter. Er is minder aandacht voor klanten en de wijze waarop de leverancier superieure waarde kan leveren. Marketing wordt niet ervaren als een automatisme, geen ‘way of life’ maar iets dat er bij komt. En bezig zijn met social media is marketing; het vereist inzicht in de wensen van klanten, maar ook in de wijze waarop hun selectieprocessen van leveranciers georganiseerd zijn, en de manier waarop zij social media inzetten in dit selectieproces. Ten tweede heerst in veel industriële (MKB) bedrijven een hands-on cultuur. De marges zijn dun, dus er is weinig ruimte om dedicated middelen toe te wijzen aan zaken als marketing en social media. Mensen moeten het er dus ‘bij’ doen, naast hun gewone werk. En als het dan al niet een automatisme is, zoals hierboven genoemd, wordt er al snel niets meer mee gedaan.

Maar is dit alles een reden om maar niets te doen?

Ik vind van niet. Uw klanten gaan verder. En zeker als het gaat om grotere en professionelere klanten, gaan zij in de nabije toekomst steeds vaker social media inzetten om leveranciers te beoordelen en te selecteren. En dat geeft nieuwe kansen voor u. U kunt zich in het zoekproces van uw klanten dan positief onderscheiden door op het juiste moment en op de juiste plaats relevante content te presenteren. Mijn advies zou zijn te starten, te experimenteren en ervaring op te doen. Het hoeft allemaal niet meteen met complexe social media strategieën. Door beantwoording van drie simpele vragen met betrekking tot uw klanten en prospects kunt u morgen beginnen met social media:

1. Waar zijn ze? (op welke social media platforms acteren uw klanten?)
2. Waar houden ze van? (welke informatie zoeken zij?)
3. Wat weten ze? (welke informatie hebben zij al, en welke nieuwe informatie kunt u ze dus geven?)

Ik hoop dat er volgend jaar een groter aantal industriële ondernemingen is dat social media een plekje heeft gegeven binnen het marketing- en verkoopbeleid. U creëert daarmee waarde voor uw klanten en voor uzelf. En ook voor al die consultants die nu geen praktijkvoorbeelden weten te noemen over social media toepassingen in de industrie….

Drs. Jos Fleischeuer is expert op het gebied van industriële marketing. Hij ondersteunt technische ondernemingen bij hun marketing-en verkoopaanpak. Jos is oprichter van Comprehensio en mede-oprichter van www.industrialsocialmedia.nl


Ga naar locatie:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)